۱۳۹۷ دی ۲۳, یکشنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت

نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۱۵دی تا روز جمعه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، موج گسترده ای از بازداشتهای خودسرانه و صدور احکام حبس و اذیت و آزار زندانیان بودیم.
اعدام:
در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۴ زندانی به دار آویخته شدند.
صبح روز چهارشنبه ۱۹ دی ماه، دست‌کم ۳  تن از زندانیان در زندان رجایی شهر کرج به دار آویخته شدند. این زندانیان روز دوشنبه ۱۷ دی ماه جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند.
سه تن از زندانیانی که روز چهارشنبه اعدام شدند به نام‌های محسن رضایی از بند ۱، رضا فرمانجو از بند ۶ و برات‌علی رحیمی از بند ۱۰ می‌باشند.
صبح روز پنجشنبه ۲۰ دی ماه ۹۷، یک زندانی در میدان بعثت کازرون در ملاعام اعدام شد. زندانی اعدام شده در سال ۹۵ بازداشت و توسط دادگاه کیفری کازرون به اعدام و ۱۵ سال زندان محکوم شده بود.
بازداشتها:اسامی این سه شهروند بلوچ عبارت است از:
ادهم (جمیل) عبدالزهی
جعفر عبدالزهی
حبیب الله عبدالزهی
جعفر و حبیب الله عبدالزهی پس از چند ساعت آزاد شده‌اند اما آقای ادهم عبدالزهی همچنان در بازداشت به سر‌می‌برد.
بازداشت‌های گسترده و خودسرانه همچنان در شهرهای کردی ادامه دارد. روز شنبه ۱۵ دی‌ماه یک نوجوان ۱۷ ساله اهل پاوه به نام زانیار قادرپور توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به کرمانشاه منتقل شد. همچنین یک نوجوان ۱۷ ساله دیگر اهل بانه به نام میلاد رحیمی از سوی اداره اطلاعات این شهر به اتهام همکاری با احزاب کرد اپوزسیون بازداشت و به سنندج منتقل شد.
روز شنبه ۱۵ دی‌ماه عیسی فیضی ، حسین کمانگر و راشد منتظری اهل کامیاران و روز یکشنبه ۱۶ دی‌ماه آمانج قربانی اهل کامیاران بازداشت شدند.
روز یکشنبه ۱۶ دی‌ماه نیروهای اطلاعات به محل کار یک شهروند کرد به نام بختیار کمانگر یورش برده و وی را پس از ضرب و شتم بازداشت کرده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کردند.
شامگاه یکشنبه ۱۶ دی نیروهای اداره اطلاعات کامیاران به منزل آقای محسن حسینی یورش برده و اقدام به بازداشت وی کردند. محسن حسینی ٢٦ ساله و دارای شغل آزاد بودە و پس از بازداشت بە مکان نامعلومی منتقل شدە است.
روز یکشنبه ۱۶ دی‌ماه زانیار ضمیران کارمند اداره کل آب منطقه ای کردستان توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد. نیروهای اطلاعاتی به محل کار این شهروند کُرد مراجعه و پس از انتقال وی به منزل شخصی و تفتیش آن و ضبط وسایل شخصی، وی را به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کردند.
روز سه‌شنبه ۱۷ دی نیروهای اطلاعات سپاه ایران با هجوم به محل کار آرام ادوایی و برهان ادوائیان از اهالی روستای سلین از توابع کردستان بدون ارائه حکم قضایی، آنها را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.
عوامل حکومتی در استان سیستان و بلوچستان در هراس از شکل گیری اعتراضات مردمی دست به دستگیری های گسترده برای ایجاد رعب و وحشت زده اند. صبح روز سه شنبه ۱۸دی‌ماه ۹۷ مأموران اطلاعات به همراه نیروهای حکومتی مرصاد با یورش به روستای توکر از توابع ابتر در ایرانشهر اقدام به بازداشت سه شهروند بلوچ کردند.روز سه‌شنبه ۱۷ دی نیروهای اطلاعات سپاه ایران با هجوم به محل کار آرام ادوایی و برهان ادوائیان از اهالی روستای سلین از توابع کردستان بدون ارائه حکم قضایی، آنها را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.
روز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه نیروهای سپاه پاسداران اتومبیل دو جوان اهل روستای حسن نوران به نام های عبدالکریم کاکول و صابر ذوالقرنین که در حال بازگشت به روستای خود بوده اند را متوقف و پس از بازجویی اقدام به بازداشت آنها کردند. این دو شهروند کرد در طی بازداشت مورد آزار و اذیت قرار گرفته و سپس پس از ۲۴ ساعت آزاد شدند. نیروهای سپاه پاسداران روز دوشنبه در جاده اشنویه به حسن نوران اقدام به ایجاد نقطه ایست و بازرسی نموده و اتومبیل شهروندان را تفتیش و از شهروندان نیز بازجویی می‌کردند.
روز سه شنبه ۱۸ دی‌ماه مسعود شمس‌نژاد استاد دانشگاه و وکیل زندانیان سیاسی کرد حین دادگاه یکی از موکلانش در دادگاه ارومیه بازداشت و بە بازداشتگاە ادارە اطلاعات ارومیه منتقل شد.
عصر روز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه ۹۷ آرشام رضایی ، فعال مدنی به همراه دوستش محمد حسین زاده در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
روز سه شنبه ۱۸ دی‌ماه یک شهروند ساکن یکی از روستاهای شهر اهواز به نام فواد سالمی توسط مأموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
روز چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه امیرحیسن مهدوی‌فر سردبیر نشریه گام و ساناز الهیاری از اعضای هیت تحریریه این نشریه در رابطه با موضوع کارگران هفت تپه بازداشت شدند.
روز چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه محمد نعیم محمدپور از فعالین سیاسی و شهروند اهل روستای تنگسیر از توابع ژاورود سنندج پس از احضار به مرکز اجرای احکام سنندج بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.
روز چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه معین محمدی، شهروند بهایی ساکن یزد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
در هفته ای که گذشت وزارت اطلاعات اعلام کرد در استان‌های قزوین، تهران و مازندران ۱۲ نفر را تحت عناوین اخلال در بازار ارز، اخلال در نظام ارزی کشور، قاچاق ارز از طریق خرید و فروش غیرقانونی، تحصیل مال و کسب منفعت نامشروع، فرار مالیاتی و پولشویی بازداشت کرده است. این بازداشتها در شرایطی صورت می‌گیرد که عاملان اصلی قاچاق ارز و اخلال در بازار ارز، بالاترین مسئولان حکومتی هستند.
احضاریه ها و تهدیدها:
روز یکشنبه ۱۶ دی‌ماه علی عابدی، هنرمند سرشناس کُرد اهل شهرستان سقز به دلیل فعالیتهایش به اداره اطلاعات این شهرستان احضار و به مدت ۴ ساعت مورد بازجویی قرار گرفت. روز سه‌شنبه بیستم شهریورماه سال جاری، اداره اطلاعات سقز این هنرمند کُرد را تهدید و به وی اعلام کرده‌ بود در صورت پیوستن به اعتصاب عمومی آموزشگاه موسیقی او را پلمپ خواهند کرد.
روز یکشنبه ۱۶ دی‌ماه علی کارونی، خواننده اهوازی به اتهام نشر اکاذیب برای روز ۱۰ بهمن‌ماه به شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو اهواز احضار شد. این دومین بار است که این خواننده به دلیل شکایت اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان به دادگاه احضار می‌شود.
اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:
سهیل عربی زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ براثر خونریزی‌های مکرر در معرض خطر جدی قرار دارد. بینی این زندانی سیاسی که بر اثر شکنجه شکسته شده بود به طور مستمر خونریزی دارد اما مأموران و عوامل حکومتی در زندان، به‌رغم وضعیت خطرناک خونریزی و دردهای مستمر ناشی از شکستگی بینی، ماههاست به سهیل عربی اجازه مداوا و عمل جراحی را نمی‌دهند. مأموران با این رفتار ضد انسانی سهیل عربی را ماههاست زیر شکنجه قرار داده اند.
روز شنبه ۱۵ دی‌ماه، علی نجاتی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، از زندان شوش جهت بررسی وضعيت سلامتی اش به پزشكی قانونی انديمشك منتقل گرديد. ماموران امنيتی اين كارگر زندانی را با دستبند و پا بند به پزشكی قانونی برده‌اند. اين توهين آشكار به اين كارگر زندانی باعث ناراحتی و آزار علی نجاتی شده كه براي سلامتی وی خطرناك است.
روز شنبه ۱۵ دی‌ماه ۹۷ برخورد زشت و توهین آمیز یکی از مأموران زندان مرکزی ارومیه به نام حسین سبحانی نسبت به همسر و دختران زندانی سیاسی بهاءالدین قاسم زاده، منجر به درگیری در سالن ملاقات زندان شد.
رفتار توهین آمیز این مأمور در حضور زندانی و در هنگام ملاقات خانواده ها به خانواده زندانی سیاسی بهاءالدین قاسم زاده باعث خشم و ناراحتی این زندانی شده که منجر به درگیری فیزیکی بین آنها شد.
پس از رفتن خانواده ها رئیس زندان، بهاءالدین قاسم زاده را احضار کرده و وی را به سلول انفرادی منتقل کرد.
صبح روز یکشنبه ۱۶ دی‌ماه ۹۷ حکم شلاق یکی از شهروندان بلوچ در ملا عام در ایرانشهر به اجرا درآمد.
اسماعیل اربابی برای دومین بار در خیابان درزاده ایرانشهر در ملا عام شلاق زده شد، و دو سال حکم زندان برای وی اعلام کردند. شدت شلاق به قدری بود که متهم بیهوش شده و در حالت بیهوشی به بیمارستان منتقل شد.
حسن بیت عبدالله زندانی سياسی اهوازی محبوس در زندان مسجدسليمان ، به شدت تحت شکنجه قرار دارد. این زندانی سیاسی که از روز جمعه ۱۴دی‌ماه پس از اعتراض به برخورد ماموران زندان با همبندیانش تحت شکنجه قرار گرفته، به میله ای در محوطه زندان بسته و شکنجه شده است. به گفته بستگان این زندانی وی همچنان در همین وضعیت تحت شکنجه است و به بند منتقل نشده است.
روز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه نصرالله لشنی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین طی یادداشتی اعلام کرد که در اعتراض به رفتار غیرقانونی زندانبانان اوین و ممانعت از ملاقات وی با مادرش از شب گذشته دست به اعتصاب غذا زده است. این فعال ملی مذهبی پیشتر نیز در تاریخ ۵ دی‌ماه در سالن ملاقات در حضور همسر و فرزند ۸ ساله خود از سوی مامورین زندان مورد توهین و ضرب و شتم قرار گرفته بود.
مسئولان زندان رجایی‌شهرکرج، کماکان از اعزام سعید شیرزاد، زندانی سیاسی محبوس در این زندان که از درد شدید و بیماری در ناحیه کلیه رنج می‌برد، به مراکز تخصصی خارج از زندان، ممانعت می‌کنند. با وجود تایید پزشک، مبنی بر نیاز به درمان سعید شیرزاد،، در مراکز تخصصی خارج از زندان، مسئولان این زندان و دادستانی از صدور مجوز لازم برای اعزام وی به بیمارستان خودداری می‌کنند.
پزشکان گفته اند: «در صورت عدم درمان فوری و به موقع این زندانی سیاسی، احتمال عفونت و آسیب‌دیدگی کلیه‌هایش بیشتر خواهد شد و کلیه راست او نیز از کار خواهد افتاد. وی همچنین دچار بیرون زدگی مهره کمر شده، اما دادستانی دستور ممانعت از اعزام وی به بیمارستان را صادر کرده است».
روز سه‌شنبه ۱۸ دی‌ماه عبدالرزاق رسول پور و حجت رزمجو، دو زندانی محبوس در بند ۱۳ زندان مرکزی ارومیه، در دفتر اطلاعات زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این دو شهروند اهل ارومیه از مرداد ماه امسال جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود به زندان ارومیه منتقل شده بودند.
شایان ذکر است که روز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه عبدالرزاق رسول‌پور و حجت رزم‌جو توسط دفتر اداره اطلاعات زندان احضار شده و به دلیل امتناع از رفتن توسط ماموران زندان با توسل به زور به دفتر اطلاعات منتقل شدند. در آنجا توسط سه تن از ماموران اداره اطلاعات مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به آنها گفته شده در صورت عدم همکاری با وزارت اطلاعات حکم ۴ سال حبس تعلیقی شان نیز اجرا خواهد شد.
روز پنجشبنه ۲۰ دی‌ماه سجاد منادی، فعال آذربایجانی توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان پارس آباد به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
بیش از یک هفته است که مسئولان زندان بروجرد از تماس تلفنی زندانیان با خانواده هایشان بدون ذکر علت آن ممانعت به عمل می‌آورند. این قطع تماس، خانواده های زندانیان را بسیار نگران و دچار استرس کرده است. خانواده‌های اکثر زندانیان به علت دوری مسیر و گرانی مخارج تردد به شهر دیگر قادر به رفتن برای ملاقات با عزیزانشان نیستند و با قطع تماس تلفنی تنها امکان ارتباط با خانواده نیز از بین رفته است.
صدور احکام:
الهام احمدی از زنان دراویش زندانی در زندان قرچک ورامین با شکایت محمدی رئیس زندان قرچک به ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. خانم احمدی به دلیل انتشار یک فایل صوتی که در آن ‘گزارشی از وضعیت فاجعه‌بار زندان قرچک ورامین و عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان بیمار (زنان زندانی) داده بود، به دو اتهام نشر اکاذیب و توهین به ماموران در حین انجام وظیفه، دادگاهی و به شلاق محکوم شد.
دادگاه انقلاب شهرستان سردشت به اتهام همکاری با احزاب کرد اپوزسیون ایران هفت تن از بازداشت شدگان پس از اعتصاب عمومی شهر سردشت را جمعا به ۲۱۰ ماه حبس محکوم کرد. این هفت شهروند روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۹۷ به اتهام اغتشاش و تلاش برای برگزاری اعتصاب عمومی در شهرهای کردی از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده بودند.دادگاه انقلاب شهرستان سردشت به اتهام همکاری با احزاب کرد اپوزسیون ایران هفت تن از بازداشت شدگان پس از اعتصاب عمومی شهر سردشت را جمعا به ۲۱۰ ماه حبس محکوم کرد. این هفت شهروند روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۹۷ به اتهام اغتشاش و تلاش برای برگزاری اعتصاب عمومی در شهرهای کردی از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده بودند.
یک شهروند اهل بوکان به نام امید ابراهیمی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با حزب دموکرات کردستان ایران به تحمل ۳۰ ماه حبس محکوم شد. همچنین یک شهروند اهل سقز به نام فرهاد ملکی نیز از سوی دستگاه قضایی به اتهام همکاری با احزاب کردی به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
کیانوش قهرمانی یکی از فعالان آیین یارسان که در زندان دیزل آباد کرمانشاه به سر می برد به اتهام شرکت در تظاهرات دی‌ماه سال ۹۶ به ۲۶ سال حبس محکوم شد. کیانوش قهرمانی در جریان تجمعات اعتراضی دی‌ماه سال گذشته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده و به مدت ۴ ماه در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات کرمانشاه محبوس بوده است.
کیانوش قهرمانی در جریان تجمعات اعتراضی دی ماه سال گذشته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده و به مدت ٤ ماه در سلول های انفرادی ادارە اطلاعات کرمانشاه محبوس بودە است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر