۱۳۹۷ دی ۵, چهارشنبه

دومین روز ازتجمع کارگران کشت وصنعت مغان

خبرگزاری هرانا – امروز چهارشنبه، جمعی از اعضای تعاونی مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در مقابل وزارت کار، جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت مغان، جمعی از خانواده‌های کارگران بازداشتی فولاد اهواز مقابل استانداری خوزستان، جمعی از کارگران شهرداری مهاباد در مقابل ساختمان شهرداری این شهرستان و جمعی از کشاورزان استان ‎اصفهان در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، امروز چهارشنبه ۵ دی‌ماه ۱۳۹۷، جمعی از اعضای تعاونی مسکن ایثار کارکنان وزارت جهاد کشاورزی که در پروژه تعاونی مسکن ایثار کارکنان وزارت جهاد کشاورزی عضویت دارند، در مقابل وزارت کار، اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند.
یکی از معترضان در خصوص علت برپایی این تجمع صنفی گفت: “تقریبا ۱۵ سال است که بعد از کش و قوس‌های فراوان با محرز شدن تخلفات اعضای هیات مدیره سابق تعاونی مسکن ایثار کارکنان جهاد کشاورزی با دستور قضایی؛ حکم تعلیق این اعضا را حدود ۴ ماه پیش گرفتیم تا اینکه مجمع عمومی جدید برگزار شد و اعضای هیات مدیره جدید به صورت قانونی انتخاب شدند”.
به گفته وی، دلیل تعلیق اعضای هیات مدیره سابق این بود که چندین نفر از آنها در سال‌های گذشته به اتهام شرکت در کلاهبرداری، جعل و انتقال مال به غیر محکوم شده بودند.
وی ادامه داد: “ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که بعد از گذشت چند روز از انتصاب اعضای هیات مدیره جدید، اعضای  سابق با نفوذ در بدنه وزارت کار، مجمع عمومی برگزار شده را بدون اطلاع اعضا باطل کرده و مجددا بین خود مجمع عمومی برگزار کرده‌اند”.
به گفته وی، تعاونی مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی ۳۶۰۰ عضو دارد که به برگزاری آخرین مجمع عمومی اعتراض دارند. برگزاری مجمع یاد شده کاملا غیرشفاف بود و به تبع نتیجه آن نیز غیرقابل پذیرش است.
این کارگر تصریح کرد: “این تعاونی ۵ پروژه برای ساخت دارد که سه پروژه آن هنوز در حد زمین خالی باقی مانده است. بعد از گذشت چندین سال هنوز وضعیت ساخت سه پروژه رزکان، کیانمهر و سلطان‌آباد به دلیل تخلفات مالی اعضای هیات مدیره قبلی  مشخص نیست و پروژه البرز و الوند حدود ۱۱ سال است که همچنان نیمه‌کاره رها شده‌اند”.
به گفته وی، در این بین فقط یک پروژه (الوند) با پیگیری هیات امنای تعاونی بدون دخالت اعضای هیات مدیره سابق نیمه کاره و بدون امکانات رفاهی به اعضا واگذار شده است.
وی در خصوص بخش دیگری از تخلفات صورت گرفته، گفت؛ اعضای هیات مدیره سابق بیش از ۵۰ هزار متر زمین مرغوب و با جواز و تراکم را در سال ۸۵ و ۸۶ در منطقه ۲۲ تهران بدون اطلاع اعضا به فروش رسانده‌اند و اسناد مالی آن را تحویل نمی‌دهند.
این عضو تعاونی مسکن ایثار کارکنان جهاد کشاورزی افزود: “برابر اسناد معتبری که موجود است اعضای هیات مدیره قبلی در زمان تصدی خود طبق قرارداد به تعهدات مالی خود عمل نکرده‌اند و چون توجیهی قانونی برای اتهامات وارده ندارند با این حال با مراجعه به وزارت کار و تجمع در مقابل ساختمان آن خواستار رسیدگی به این مشکلات و ایجاد یک تعاونی مستقل هستیم”.
 

ومین روز از تجمع کارگران کشت و صنعت مغان / می‌ترسیم به سرنوشت کارگران هفت‌تپه دچار شویم

امروز چهارشنبه ۵ دی‌ماه ۱۳۹۷، جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت مغان برای دومین روز در اعتراض به خصوصی‌سازی و حضور کارفرمای جدید در مجتمع کشت و صنعت واقع در شهرستان پارس‌آباد مغان، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.
این درحالی‌ست که  دو روز پیش (۳ دی ماه) خانواده و اهالی مغان نیز در محل مهمانسرای شهرک غفاری که محل اسکان مدیران و برخی پرسنل این واحد تولیدی است، تجمع اعتراض برگزار کردند.
معترضان می‌گویند: مجتمع کشت و صنعت مغان منبع درآمد غالب ساکنان پارس آباد بوده و زندگی عشایر به این واحد تولیدی وابسته است. آنان شکست‌های متعدد در خصوصی‌سازی واحدهای تولیدی سراسر کشور ازجمله هفت‌تپه را علت عمده نگرانی خود از واگذاری مجتمع به بخش خصوصی ‌می‌دانند.
دو روز است که با واگذاری مجتمع کشت و صنعت مغان به فردی که اکنون صاحب شرکت شیرین عسل تبریز است، کارگران این واحد کشاورزی بزرگ به تجمع دست زده‌اند که حدود ۲ هزار پرسنل دارد.

سومین روز تجمع خانواده‌های کارگران بازداشتی فولاد اهواز مقابل استانداری خوزستان

امروز چهارشنبه ۵ دی‌ماه ۱۳۹۷، خانواده‌های کارگران بازداشتی شرکت فولاد اهواز برای سومین روز متوالی در اعتراض به ادامه بازداشت آنها در مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع اعتراضی زدند.
روز گذشته این معترضان گفتند: “قرار بود تا روز یکشنبه همه کارگران بازداشتی آزاد شوند اما هنوز تعدادی از آنها در بازداشت به سر می‌برند”.
حاضران در تجمعِ امروز، خواستار پاسخگویی استاندار و مقامات استانی شدند.
طی روز جاری محمدعلی جداری فروغی، وکیل مدافع برخی از کارگران بازداشت‌شده‌ی شرکت فولاد اهواز از آزاد نشدن کارگرهای بازداشتی این شرکت علی‌رغم وعده‌های مسئولین مبنی بر آزاد شدن آنها خبر داد.
همچنین روز سه‌شنبه ۴ دی‌ماه محمدعلی جداری فروغی، وکیل برخی کارگران گروه ملی فولاد ایران گفت: قرار کفالت برای تعدادی از کارگران بازداشتی پذیرفته شده و مراحل آزادی آنها در حل طی شدن است. امیدوارم ظرف امروز و فردا کارگران فولاد اهواز آزاد شوند.
در تاریخ ۲ دی‌ماه ۱۳۹۷ وکیل تعدادی از کارگران بازدشت‌شده‌ی گروه ملی فولاد اهواز از آزادی شش کارگر طی روزهای ۱ و ۲ دی‌ماه خبر داد.
هرانا روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه نیز از آزادی یازده تن از کارگران معترض بازداشتی شرکت فولاد اهواز با قرار کفالت خبر داده بود.

هویت این افراد “سیدحبیب طباطبایی، جواد غلامی، محسن بلوطی، مهدی طهماسبی، کوروش اسماعیلی، علی امامی (اتمامی)، عبدالرضا دستی، سهراب نعامی، حسین عساکره، فریبرز شیخ رباط و سید علی جواد پور” احراز شده بود.

لازم به ذکر است از حوالی نیمه شب یکشنبه تا روز سه‌شنبه ده‌ها تن از کارگران فولاد اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند.
به گفته منابع کارگری در فولاد اهواز، همزمان با این بازداشت‌ها نیروهای امنیتی به منزل تعدادی دیگر از کارگران نیز رفته بودند ولی به دلیل عدم حضور آنان موفق به بازداشت آنها نشده‌اند.

خواسته اصلی کارگران معترض این شرکت ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.

گروه ملی صنعت فولاد توسط گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌شد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.
کارگران فولاد خوزستان، چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند. آنها اواخر سال گذشته نیز در اعتراض به عدم دریافت حقوق، دست به تجمع اعتراضی زده بودند.
کارگران گروه ملی فولاد در آبان و آذر سال جاری، با پیوستن به کارگران معترض نیشکر هفت تپه، تجمعات بزرگی را در شهرستان شوش و اهواز سازماندهی کردند.
در برخی از این راهپیمایی‌های اعتراضی خانواده‌های کارگران نیز به آنها پیوستند. آنها برای بیان اعتراضات‌شان بارها در مقابل ساختمان‌های مقامات و نهادهای حکومتی از جمله مصلاهای نماز جمعه، استانداری و دفتر نماینده رهبری جمع شدند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر